Skip to main content

gazeta/dziennik online

Wodociągowiec.pl – gazeta online dla branży wod-kan

Przygotowaliśmy dedykowane oprogramowanie pozwalające redakcji wydawać gazetę online i panować nad towarzyszącymi procesami (reklama, subskrypcje, SEO).

KLIENT

Wodociągowiec.pl jest startupem stworzonym przez Damiana Simińskiego  i Szymona Różańskiego – ekspertów z branży wodociągowo kanalizacyjnej.

Founderzy pragnęli wydawać gazetę online (dziennik), aby przekazywać fachowe publikacje, opinie i aktualności z życia firm wodociągowych, stowarzyszeń, instytucji publicznych i naukowych, a przez to skupiać ludzi z branży, integrować ich i podejmować w przyszłości wartościowe inicjatywy.

Logo wodociagowiec.pl

POCZĄTEK WSPÓŁPRACY

Co jakiś czas tak się zdarza, że przychodzi do CodiFive klient, który doświadczył różnych przykrych zdarzeń przy realizacji aplikacji. Wcześniej przyparty do muru, po wielu krokach w tył, wydaniu znacznej sumy pieniędzy ostatecznie decyduje się na radykalny krok – na zmianę wykonawcy.

To nasza tablica Trello z listą rzeczy do zrobienia. Od paru tygodni nic nie zrobili, faktury zapłaciliśmy, a kontakt się urwał. Straciliśmy też raz dane z tygodnia pracy. ” – powiedział Szymon na kickoff meeting, gdy zapoznawaliśmy się z sytuacją projektu.

Zaufanie kolejnemu dostawcy oprogramowania po przeżyciu traumy jest wyzwaniem!

W zdobyciu tego zaufania trochę pomogła nam sytuacja, w jakiej zetknęliśmy się z klientem. Wodociągowiec jako portal rozpoczynał wtedy funkcjonowanie, będąc na poziomie dojrzałości wczesnej alfy. Odbiorcy mogli przeczytać pierwsze artykuły. Nierzadko towarzyszył temu komunikat systemowy o awarii, ujawniający dużo danych, wrażliwych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Załatanie dziury było pierwszym testem, który przeszliśmy.

Czym zrobiliśmy piorunujące wrażenie na właścicielach portalu?

Jak się okazało tym, czego najbardziej pragnęli – czyli szybkością działania! Była to akcja typu „pogotowie programistyczne”. Potraktowaliśmy Ich jak naszych stałych serwisowanych klientów, którzy zgłaszają awarię, ale bez podpisywania umów, czy perspektyw współpracy.

I tak współpracę rozpoczęliśmy…

Rysunek przedstawiający współpracę dwóch osób

Obrazek utworzono za pomocą sztucznej inteligencji – Image Creator from Microsoft Bing

WYZWANIE

Przy przejęciu projektu największym wyzwaniem jest wejście w cudzy kod, a robi się to bolesne, gdy jest go całkiem sporo i pisanego na skróty. Wchodząc w tego typu „nieznany ogród” i nie wiedząc, jakie niespodzianki mogą się w nim czaić, rozliczamy się z klientami w modelu Time&Material z jednoczesną kontrolą wydatków – dzięki regularnym raportom z prac i spotkaniom decyzyjnym.

Może Tobie, jako naszemu potencjalnemu klientowi przyjść do głowy pytanie, czy te wszystkie częste spotkania i uzgodnienia przypadkiem nie doprowadzą Cię do białej gorączki? Nie martw się, mamy to na uwadze! Taka obawa wybrzmiała przed rozpoczęciem współpracy z Wodociągowcem.

Szymon: „Jestem zmęczony tym, że poprzednio musiałem rozmawiać o szczegółach technicznych oprogramowania portalowego gazety. Kompletnie mnie to nie interesuje i nie znam się na tym.😑 ”

Prawdą jest, że musimy się dowiedzieć, jaki efekt mniej więcej chcesz osiągnąć, czy jak wyglądają Twoje procesy biznesowe. Resztę postaramy się zaproponować sami, bazując na kilkunastoletnim doświadczeniu w tworzeniu różnego rodzaju oprogramowania. Logika, UI/UX, bezpieczeństwo, klocki Lego z których całość powstanie.

Ale wracając do naszego wyzwania w projekcie Wodociągowiec…

Aplikacja portalowa miała nie tylko udostępniać treści, ale także:

  • Pozwalać je sprawnie przygotowywać, tak aby możliwe było wydawanie gazety kilka razy w tygodniu przez mały zespół redakcyjny. Wiąże się to m.in. z zarządzaniem zawartością strony głównej, na której dziesiątki artykułów muszą znaleźć swoje sensowne miejsce. Liczy się każdy drobiazg i automatyka!
  • Przejść SEO (czyli Search Engine Optimalisation). Okazało się, że na Google Search Console jest „bardzo czerwono” – czyli wyszukiwarka zgłaszała różne problemy, co skutkowało spadkiem popularności witryny.
  • Wspierać poszerzanie zasięgów dzięki integracji z newsletterem i mediami społecznościowymi.
  • Pozwalać na publikację reklam, aby portal zaczął na siebie zarabiać
  • Mieć atrakcyjny wygląd

Przeczytaj dalej, jak sobie z tym poradziliśmy!

Mem challange accepted

ROZWIĄZANIE

Zapanowanie nad złożonością procesu produkcji oprogramowania wymaga odpowiedniej organizacji projektu, ewidencji spraw do załatwienia, priorytetyzacji zadań, śledzenia postępu i czasu, zapewnienia wewnętrznej komunikacji oraz tej zewnętrznej – z klientem. W tym przypadku posłużyliśmy się GitHubem oraz Clockify.

Do tego zarządzanie – uszyta do projektu odmiana Agile – w taki sposób, aby nie windować kosztów, ale jednocześnie mieć możliwość kontroli założeń i taktyki działania. Robimy tak w każdym projekcie, a każdy jest trochę inny i wymaga innego podejścia. Nad prawidłowością procesów czuwa certyfikowana Scrum Mistress – Agnieszka Nowacka 😊

Niezwykle istotną sprawą jest możliwość częstego pokazywania klientowi efektów pracy i umożliwienia dyskusji na ten temat, tak aby eliminować potencjalne „ślepe zaułki”. Każdy nasz projekt otrzymuje więc pełne CI/CD. Jeśli jeszcze nie znasz tego pojęcia, śpieszę z wyjaśnieniem: to automatyzacja pracy całego zespołu nad wspólnym kodem, konstruowania kolejnych wersji oraz budowania i wystawiania aplikacji na hosting. Oszczędza to dużo Twoich pieniędzy, zamieniając kilka godzin pracy w jedno kliknięcie. Zabezpiecza też przed wieloma pomyłkami przy wyjściu „na produkcję” oraz pozostawia dokumentację tego, co się wydarzyło.

Tyle o organizacji, pora na funkcjonalność. Jeśli chcesz zrealizować podobny projekt, to może być to ciekawszy fragment treści. W zwartej formie, oto co zrobiliśmy:

  • Obsługa planowania kilku wydań gazety, na kilka dni do przodu (można jechać na wakacje)
  • 6-11 krotne przyspieszenie ładowania stron portalu, częsta wysyłka sitemapy do wyszukiwarek oraz inne usprawnienia poprawiające ocenę witryny przez wyszukiwarki.
  • Poprawki wizualne – unowocześnienie wyglądu wszystkich stron publicznych, dodanie responsywności i ograniczenie ilości treści na urządzeniach mobilnych.
  • Mechanizm zestawów reklam, wyświetlanych w różny sposób w zależności od miejsca na portalu oraz w zależności od rodzaju urządzenia (desktop, telefon)
  • Automatyzacja rotowania treści na głównej stronie portalu. Dzięki temu wystarczy dodać tylko nowe artykuły, a pozostałe zmienią swoją lokalizację według przyjętych reguł
  • Obsługa wydań regionalnych, zależnych od województwa, z użyciem geolokalizacji po numerze IP lub na podstawie ręcznego wyboru użytkownika
  • Kadrowanie zdjęć, tak aby dobrze wyglądały w zależności od miejsca publikacji artykułu
  • Integracja z obsługą newslettera
  • Automatyczny backup systemu w chmurze – ostatnie 7 dni
  • Integracja z Facebookiem – udostępnianie treści i śledzenie
  • Integracja z Google Analytics
  • Wsparcie klienta w ustawieniu płatnych reklam na Facebooku
  • Poprawienie interfejsu edycyjnego części redakcyjnej
  • Usunięcie błędów, problemów z działaniem
  • Zabezpieczenie wysyłki publicznych formularzy przed robotami
  • Przygotowanie zabezpieczeń przed włamaniami

Każda z powyższych funkcji dała konkretną wartość dla Wodociągowca.

REZULTATY

Projekt zakończył się pełnym sukcesem

Po trzech miesiącach prac founderzy Wodociągowca mogli rozpocząć realizację swoich celów biznesowych i wzmacniać pozycję na rynku poprzez wydawanie gazety internetowej, pozyskiwać sponsorów, zwiększyć dochody z reklam.

CodiFive wspiera nadal funkcjonowanie gazety, która jest już budowana dwa lata i wpływa istotnie na branżę. Pojawiły się też wspólne inicjatywy – na przykład cykl spotkań pt. „Kawa z ekspertem”, gdzie występujemy jako partner techniczny. Planowane są kolejne

1800+

Liczba artykułów

350+

Liczba wydań dziennika

25+

Z tyloma ekspertami z branży właściciele Wodociągowca nawiązali współpracę dzięki wydawaniu gazety

Technologie

  • Python/Diango
  • Vue 2
  • Docker

Czas trwania

2 miesięce

Zespół

2 osoby

Skontaktuj się z nami

Napisz